Meest gemaakte fouten

flat lay social media

 

 

 

 

MEEST GEMAAKTE FOUTEN


Niet volledig instellen van bedrijfsgegevens en bio

Als je werkt met een zakelijke Facebook account is het belangrijk dat je gebruikt maakt van alle optie’s die je daar krijgt. Zorg dat je hier dus correct al je gegevens hebt ingevuld en dat deze altijd actueel zijn. Op je zakelijke Instagram pagina heb je hier je ‘bio’ voor. Maak een duidelijke biografie, geef hier aan wat je doet en waarom je het doet. Ook je biografie mag een persoonlijke touch hebben, in mijn profiel benoem ik bijvoorbeeld “Obsessed with Brow, Lashes and Cars”. Wenkbrauwen en wimpers zijn werk gerelateerd maar auto’s geeft net de persoonlijke klik met je klant.

Zet een ‘call to action’ in je biografie, bijvoorbeeld;
‘boek nu je afspraak’ of ‘neem contact op voor een huidadvies op maat’. Verwijs vervolgens met een ‘wijs emoticon’ naar de link waar de klant op moet klikken.

 

Te veel emoticons gebruiken in je bio

Zorg dat, als je emoticons gebruikt in je bio, deze ook passen bij je bedrijf en overdrijf vooral niet. Je wilt een overzichtelijke uitstraling geven, te veel emoticons kan vaak als onoverzichtelijk en druk over komen.

Dezelfde naam & gebruikersnaam

Je kunt een gebruikersnaam instellen op Instagram. Dit is de naam waarop je gevonden wordt en eigenlijk altijd je bedrijfsnaam. In mijn geval @beautyandwellnessromana, daarnaast kun je een ‘naam’ instellen. Zorg dat je hier aangeeft wat voor bedrijf je bent, bijvoorbeeld: “schoonheidssalon”. Dit zorgt ervoor dat je ook door mensen gevonden wordt die op deze zoekwoorden zoeken

Logo als profielfoto

Zoals hiervoor al besproken is het belangrijk om jezelf te laten zien op je social media kanalen. Het hebben van je logo als profielfoto zorgt er voor dat mensen je minder snel zullen volgen, dan wanneer je een foto van jezelf gebruikt. Uiteindelijk ben JIJ de gene waar mensen een afspraak willen boeken en is dit de eerste stap om jezelf te laten zien. Tip! Gebruik op al je social media kanalen dezelfde foto, zodat deze herkenbaarheid creëert. Gebruik een goede kwaliteit foto of laat eens een fotoshoot maken

Meerdere keren per dag posten

Je wilt interessant blijven voor je volgers, dit doe je door meerdere keren per week te posten. Plaats je meerdere keren per dag worden mensen overspoelt met informatie wat voor irritatie kan zorgen. Uiteindelijk kan dit er voor zorgen dat mensen je gaan ontvolgen of je pagina niet meer liken, voorkom dit!

Geen interactie aan gaan met jou klanten

Als mensen de moeite nemen om te reageren op je post, zowel op Instagram als Facebook, is het belangrijk dat jij hier ook weer op reageert. Door zelf weer te reageren en de interactie aan te gaan met je klant creëer je niet alleen meer zichtbaarheid, maar ook een band met je klant.

FOUT GEBRUIK VAN HASHTAGS

Op Instagram gebruiken we hashtags, deze vertellen eigenlijk waar je post over gaat, mensen kunnen hashtags volgen waardoor jouw post bij deze mensen zichtbaar wordt ondanks dat ze je niet volgen. Instagram geeft je de mogelijkheid om 30 hashtags te gebruiken, doe dit ook! Het wordt niet gezien als spam en geeft meer kans op zichtbaarheid.

Als je op hashtags zoekt, kun je zien hoe groot een hashtag is, ofwel hoevaak deze gebruikt wordt. Je wilt een goede balans vinden in het gebruik van grote en kleine hashtags. Te veel grote hashtags gebruiken zorgt ervoor dat je post verloren gaat tussen de rest waardoor je zichtbaarheid verliest. Te kleine hashtags gebruiken of zelf hashtags maken die nog niet worden gebruikt, heeft ook geen zin, mensen volgen deze hashtag niet en zoeken hier niet op waardoor je ook geen zichtbaarheid krijgt

Kleine hashtags: 1000 – 10.000
Middel hashtags: 10.000 – 60.000
Grote hashtags: meer dan 1 miljoen

VOORBEELD HASHTAGS VOOR DE BEAUTYBRANCH

#schoonheidsspecialiste #wenkbrauwsalon #ontspanning #huidverbetering #huidverzorging #schoonheidssalon #wenkbrauwstyling #wenkbrauwen #browsalon #wimperlifitng #selfcare


Volgers kopen/mee doen aan een like carrousel

Het kopen van volgers of mee doen aan een groepje mensen dat alles van elkaar liked is NOT DONE. De volgers die je koopt is leuk voor je pagina aantallen, maar 10K volgers hebben, waar maar 500 mensen van actief met jou posts bezig zijn heeft een negatief effect op je algoritme. Je kunt beter 500 volgers hebben waar 300 actief met je posts bezig zijn, dit helpt met je organische groei en zichtbaarheid. Het mee doen aan een like carrousel heeft ook geen zin, het geeft een korte boost in je zichtbaarheid maar zo gauw het algoritme heeft gezien dat alle activiteit van 1 kant komt neemt dit weer af. Daarbij zijn deze mensen ook niet je potentiële klanten!

facebook beauty & wellness romana iPad