Algoritme

Romana van beauty & wellness romana houd haar telefoon vast

 

ALGORITME

Als je gebruikt maakt van Social Media dan heb je vast al een keer gehoord van het Algoritme. Maar wat houdt het algoritme precies in? Het Algoritme bepaald wat, wie en wanneer jouw posts aan iemand getoont worden. Het Algoritme kan verschillen per social media kanaal en blijft veranderen. Vroeger maakte Facebook en Instagram bijvoorbeeld gebruik van een chronologische volgorde, dit houdt in wat als eerste is gepost wordt als eerst getoont in je tijdlijn. Inmiddels is dit niet meer van toepassing, doordat social media drukker is dan ooit te voren, werden door dit algoritme vaak interessante posts gemist. Dat willen we niet!

Facebook & Instagram

Facebook en Instagram maken daarom nu vooral gebruik van een algoritme wat kijkt naar de activiteit en interesse’s van profielen. Waar reageer je op, wat vindt je leuk en wat sla je op. Daarnaast zijn deze social media kanalen ingesteld om je zolang mogelijk op hun platform actief te houden, dat lukt automatisch op het moment dat je dingen voorbij ziet komen die je daadwerkelijk interesseren

Pinterest

Pinterest is een uitzondering op de regel. Pinterest wil je juist doorlinken naar de websites achter de posts, i.p.v je zolang mogelijk op hun eigen platform te houden.


Hoe wordt ik zichtbaar?

Als je rekening kunt houden met het Algoritme en begrijpt hoe deze in elkaar steekt, kun je dit inzetten en hierdoor je bereik en interactie vergroten!

De volgende zaken zijn belangrijk voor je zichtbaarheid 

Zelf actief zijn

Alleen een post online slingeren, vervolgens je app sluiten en verder gaan met de orde van de dag om te verwachten dat je interactie krijgt werkt niet! Het is belangrijk zelf ook actief te zijn op social media. Dit houdt in; reageer en like zelf ook op posts en mensen. Zoek zelf interactie op met accounts die voor jouw bedrijf interessant zijn en reageer op accounts waar jouw potentiële klanten mogelijk actief zijn. Zelf 10 á 20 minuten actief reageren en liken kan al een enorm verschil maken. Doe je dit net na je post online gezet te hebben zal dit ook helpen met de interactie op je laatste post

Goede en Relevante Content

Het is belangrijk om te zorgen dat je ‘evergreen’ content produceert. Dit is content die niet alleen nu interessant is, maar over een halfjaar ook nog interessant is voor je volgers. Wissel daarnaast ook af in je content, plaats bijvoorbeeld niet alleen resultaat foto’s maar ook eens een leuke quote of een tutorial. De afwisseling zorgt er voor dat je interessant blijft voor je volgers en verhoogt ook weer de kans op interactie

Goede captions schrijven

Een onsamenhangende en niet relevante quote bij een goede foto is niet handig. Zorg dat je écht wat te vertellen hebt, dit hoeft uiteraard niet bij iedere post maar een goede en lange caption met inhoud helpt bij je interactie. Doordat mensen langer blijven hangen bij je post, deze lezen en evt. een reactie plaatsen verhoogt dit de zichtbaarheid van je post. Stel ook eens een vraag aan het einde van je post, om mensen te stimuleren een reactie achter te laten. Mensen skippen vaak over de tekst heen en lezen het begin en einde, door de vraag te stellen aan het einde van je verhaal, verhoog je de kans op een reactie.

Laat jezelf zien

Persoonlijk zijn op je social media is misschien wel een van de belangrijkste stappen die je kunt nemen om meer interactie te krijgen. Het is niet altijd makkelijk om wat meer van jezelf te laten zien en een goede balans te vinden in wat je wel en niet moet delen. Mensen doen liever zaken met mensen dan met ‘bedrijven’, door meer jezelf te laten zien i.p.v alleen het bedrijf, krijgen mensen het idee dat ze je kennen. Zo wordt de interactie persoonlijk en creëer je een gun factor, deze gun factor is belangrijk als je uit wilt blinken tussen alle andere bedrijven die hetzelfde doen als jij. Niemand kan jouw kopiëren wat er voor zorgt dat je uniek bent!

Gebruik dit!